Pracodawca może nałożyć na pracownika karę porządkową zawartą w przepisach Kodeksu pracy. Kara nie zostanie jednak nałożona na pracownika, jeżeli nie zostaną zachowane określone terminy.
Karą porządkową może być upomnienie, nagana bądź kara pieniężna. Pracownik może otrzymać ją za:
-nieprzestrzeganie przepisów bhp oraz przepisów przeciwpożarowych,
-opuszczenie pracy bez usprawiedliwiania,
-stawienie się w pracy w stanie nietrzeźwości lub spożywanie alkoholu podczas jej odbywania.
Kara porządkowa musi zostać nałożona na pracownika przed upływem dwóch tygodni od powzięcia wiadomości o naruszeniu obowiązku pracowniczego i po upływie 3 miesięcy od dopuszczenia się tego naruszenia.
Zawiadomienie o zastosowanej karze pracodawca musi wystawić w formie pisemnej, wskazując rodzaj naruszonych obowiązków pracowniczych i datę ich zdarzenia. Odpis tego zawiadomienia należy zawrzeć i przechowywać w aktach osobowych pracownika.
Pracownik, jeżeli nie zgadza się z wymierzoną mu karą może wnieść sprzeciw w terminie nie późniejszym niż 7 dni od momentu otrzymania zawiadomienia o jego ukaraniu. Pracownika w takim wypadku reprezentuje zakładowa organizacja związkowa.
Blogger Comment
Facebook Comment