Przedsiębiorcy podpisujący umowy często zostają zobligowani do częściowego opłacenia towaru przed jego dostarczeniem lub usługi przed jej wykonaniem, co stanowi zabezpieczenie dla usługodawcy.
Wyróżniamy 3 rodzaje zaliczek:
1. Przedpłata
Przedpłata stanowi część umówionej kwoty i opłacana jest przed sfinalizowaniem transakcji w wysokości ustalonej przez strony umowy. Po dostarczeniu towaru lub wykonaniu usługi przedsiębiorca ma do zapłacenia kwotę pomniejszoną o uiszczoną przedpłatę. Przedpłata ma za zadanie zagwarantowanie, że towar zostanie zakupiony w określonym terminie.
2. Zadatek
Wysokość zadatku powinno określać się w umowie. Jeśli usługa zostanie zrealizowana wpłata będzie wliczona na poczet ceny i usługobiorca będzie miał do zapłaty tylko pozostałą część. Jeśli umowa nie zostanie sfinalizowana, za porozumieniem stron, wszystkie wykonane wobec siebie świadczenia zostaną zwrócone, w tym również zadatek. Jeśli umowę zerwie usługodawca musi on zwrócić zaliczkę (usługobiorca może ubiegać się o zwrócenie jej w podwójnej wysokości), jeśli usługobiorca – zadatek przepada.
3. Zaliczkę traktuje się jako wpłatę na poczet przyszłej usługi lub zakupu towaru. Zaliczkę traktuje się jako pierwszą ratę opłaty. W przypadku niedotrzymania warunków umowy zaliczka musi zostać zwrócona, niezależnie od tego, kto zrywa umowę.
Blogger Comment
Facebook Comment