Każdy przedsiębiorca, zatrudniając pracowników w swojej firmie, jest zobowiązany do prowadzenia i przechowywania dotyczącej ich zatrudnienia. Obowiązujące przepisy prawa, dzielą akta osobowe na trzy części:
- CZĘŚĆ A, która obejmuje dokumenty związane z ubieganiem się o pracę przez danego pracownika np. kwestionariusz osobowy, świadectwa z poprzednich miejsc pracy, dokumenty potwierdzające posiadane kwalifikacje,
- CZĘŚĆ B, która obejmuje dokumenty związane z zawarciem stosunku pracy oraz całym przebiegiem zatrudnienia np. umowa o pracę, zaświadczenie o przebyciu szkolenia BHP, dokumenty związane z urlopem, zaświadczenie lekarskie,
- CZĘŚĆ C, która obejmuje dokumenty związane z zakończeniem stosunku pracy np. wypowiedzenie umowy o pracę, kopia świadectwa pracy.
W sytuacji, kiedy pracodawca w niewłaściwy sposób prowadzi dokumentację pracowniczą, naraża siebie i swoją firmę na karę grzywny w wysokości od 1 000 zł do 30 000 zł.
Przedsiębiorca jest zobowiązany do tego, aby dokumentację pracowniczą przechowywać w odpowiedni sposób przez okres 50 lat w formie papierowej, aczkolwiek od 2019 roku wejdzie w życie przepis umożliwiający ich przechowywanie w formie elektronicznej przez 10 lat.
Home / biuro rachunkowe Kraków /
księgowość spółki /
usługi finansowe w Krakowie
/ Definicja akt pracowniczych
Blogger Comment
Facebook Comment