Zawieszenie działalności jest korzystnym rozwiązaniem dla przedsiębiorców, którzy chcą przestać prowadzić firmę tylko na określony czas. Podczas tego okresu, są zwolnieni z opłacania składek ZUS czy wpłacania zaliczki na podatek dochodowy.
Podczas trwania zawieszenia działalności, przedsiębiorca nie może prowadzić żadnych interesów i osiągać zysków. Nie może zawierać w tym czasie żadnych umów, a co za tym idzie, przyjmować pracowników do firmy. Co w przypadku, jeżeli pracownicy zostali zatrudnieni jeszcze przed podjęciem decyzji o zawieszeniu?
Jeżeli przedsiębiorca zatrudnia personel na podstawie: umowy o pracę, powołania, mianowania, wyboru lub spółdzielczej umowy o pracę, to musi musi rozwiązać te umowy jeszcze przed zawieszeniem działalności.
Sprawa nieco się komplikuje, jeżeli któryś z pracowników przebywa właśnie na dłuższym urlopie - np. macierzyńskim. Do niedawna, przepisy prawa zakazywały dokonania zawieszenia, jeśli wystąpiła taka sytuacja. W tym momencie, dzięki uchwalonej w 2018 roku Konstytucji Dla Biznesu, pracodawca nie jest ograniczony tą zasadą. Działalność może zostać zawieszona podczas dłuższego urlopu pracownika. Jeżeli wróci on z urlopu przed wznowieniem działalności, to ma prawo do otrzymywania wynagrodzenia, którego wysokość oblicza się jak wynagrodzenie postojowe.
Czy przedsiębiorca może zawiesić działalność, jeżeli zatrudnia pracownika?
zatrudnianie pracowników a zawieszenie działalności
,
zawieszenie działalności a pracownicy
,
zawieszenie działalności a pracownik na urlopie
Edit
Blogger Comment
Facebook Comment